Saturday 2 April 2016

Nak belajar programming,tapi tidak tahu hendak mula dari mana.


Hello guys.

Harinih aku akan share dekat sape2 yang hendak belajar programming tetapi tidak tahu hendak start dari mana.Setiap programmer ada pendapat masing-masing mengenai with basic part yang beginner perlu mahir.Jadi, saya akan share pendapat saya lahh.. :)


1. Programming Language.


Perkara pertama adalah memilih programming language.Ada blog yang saya baca belajar language python senang sebab syntax dia tidak susah macam programming language yang lain dan mudah untuk paham.Ada orang start dari Java dan PHP.Macam akuh dulu pilih C++,sebab...entah..lah maybe itu 1st language yang akuh belajar masa diploma semester 2 lepas beberapa bulan aku tukar ke java.Setiap programmer akan memilih 1st programming language diorang berdasar pelbagai aspek.Akuh? Macam akuh cakap tadi,C++ 1st language akuh belajar time diploma.Ada orang pilih PHP sebab dia ada cadang nak develop website..so dia start dari PHP.Ada orang pilih language tertentu sebab senang dapat reference dari buku sedia ada ataupun  belajar dari rakan-rakan(diorang tahu 1 language je..so dia pun pilih language tuh supaya kawang2 senang ajar).Jadi,pilih je mana-mana programming language yang korang hendak guna.Bagi akuh semua ok.Tapi akuh cadangkan PHP ataupun python.Sebab?ha3 entahh lah...maybe syntax dia..tidak payah macam language lain.. :).Tapi macam akuh cakap tadi..ikut korang lah, mana2 language ok.. :)



2.Paham Basic Part

Setelah korang dah pilih programming language yang korang hendak guna.Start belajar dan faham perkara-perkara dibawah :


  1. Belajar macam mana hendak papar perkataan di screen
  2. Comment
  3. Data Type (int,char,String,double,float,boolean,etc)
  4. Operator  (increment decrement,Relational,logical,Arithmetic,Bitwise,etc)
  5. Control Statement (if..else,switch,for..loop,etc)
  6. Create method.(parameter/argument,return value,void,call method,etc)
  7. nested(loop,switch,etc)
  8. Request user input.
Jadi,pastikan korang paham betul-betul perkara diatas.Dekat sinilah perkara paling penting kerana hendak mengasah korang punya logic.Maknanya,,,korang boleh kenalpasti masa bila hendak guna control statement ataupun masa bila hendak menggunakan operator.Bila korang da boleh nampak logic...masa tuh korang boleh buat basic system dan code yang korang tulis tuh berbentuk structure.Diatas adalah diantara basic part yang aku tunjuk tetapi ada banyak lagi... :)


3.Object Oriented Programming.

bersambung~

No comments:

Post a Comment